Miejski Szlak Rowerowy w Polanicy-Zdroju

Miejski szlak rowerowy (długość – 20,5 km)

Szlak miejski przeznaczony jest dla wytrawnych rowerzystów górskich lub dla turystyki pieszej. Pozwala na dotarcie do miejsc nie ujętych w systemie tras turystycznych, wyznaczanych przez PTTK oraz inne stowarzyszenia o charakterze turystycznym. Jego długość na całym zamkniętym obwodzie wynosi 20 km. START – z ulicy Mariańskej. Wyruszamy lesistą drogą w stronę Wzgórza Marii. Przed kapliczką Matki Boskiej Wielisławskiej skręcamy w lewo. Po pokonaniu 1,5 km szlak skręca w lewo i dochodzi do ulicy Akacjowej. Zjeżdżamy tą ulicą i przejeżdżamy przez ul. Kłodzką – dalej jedziemy kolejno ulicami: Bystrzycką, Zakopiańską i Zdrojową. Mijamy Rozlewnię Wód Mineralnych i ukrytą u zbiegu ulicy Zdrojowej i Tranzytowej niewielką kapliczkę maryjną z II połowy XVIII w. Jeszcze jedną zabytkową kapliczkę – p.w. św. Wawrzyńca miniemy w pobliżu hotelu Sana. Niedaleko znajduje się kolumna maryjna, zwana «Cichą Miłością». Za hotelem „Sana” wjeżdżamy w las i dalej jedziemy w górę Lipnickiego Potoku.

Docieramy do miejsca przecięcia z niebieskim szlakiem turystycznym prowadzącym do Wambierzyc. Nieco dalej dołącza szlak zielony (do Karłowa). Wjeżdżamy na drogę asfaltową, którą dojeżdżamy do Piekielnej Przełęczy (505 m n.p.m.). Znajduje się tu wiata, w której możemy odpocząć oraz tablice edukacyjne, wykonane przez Nadleśnictwo «Zdroje».

Stąd możemy podejść na Piekielną Górę (538 m n.p.m.) wąską ścieżką, a potem, po około pół godziny, dochodzimy do punktu widokowego. Tu również możemy odpocząć i podziwiać panoramę Polanicy. Po zejściu z punktu widokowego jedziemy utwardzoną droga, którą jednocześnie prowadzi szlak zielony (ten sam, który mijaliśmy przed Piekielną Przełęczą) oraz żółty szlak rowerowy. Skręcamy w prawo i po pokonaniu odcinka 1 km docieramy do ul. Wojska Polskiego. Po drodze (po lewej stronie) miniemy hutę szkła artystycznego Barbara, a nieco dalej sanatorium Malwa.

W miejscu, gdzie czerwony szlak turystyczny wchodzi w las, my skręcamy lewo i po pokonaniu niewielkich schodów utwardzoną drogą docieramy do ul. L. Kruczkowskiego, na której skręcamy w prawo. Po pokonaniu 0,5 km docieramy do żółtego szlaku rowerowego, który będzie nam towarzyszył na odcinku 1 km.. Następnie skręcamy w wąską dróżkę leśną, by po znowu dołączyć do wspomnianego wcześniej szlaku rowerowego. Po prawej stronie mijamy górę o nazwie Stóg (649 m n.p.m.), za którą wjeżdżamy na ul. Graniczną. Potem szlak skręca w lewo (obok tzw. Granicznych Skał) i dojeżdżamy do ruin fortu na Kamiennej Górze. Znajduje się tutaj punkt widokowy, z którego widać panoramę Polanicy. Jadąc dalej ponownie docieramy do żółtego szlaku rowerowego i, podobnie jak on, skręcamy w prawo, a po pewnym czasie w lewo. Jedziemy wąską dróżką w stronę Przełęczy Sokołowskiej (564 m n.p.m.). Rozlega się z tego miejsca przepiękny widok na Polanicę, a poza tym, na łąkach wokół Przełęczy można wiosną i latem spotkać symbol Ziemi Kłodzkiej – Pełnika Europejskiego (Różę Kłodzką).
Z przełęczy jedziemy dalej ul. Graniczną w stronę Zakonu oo. Sercanów. Zakonnicy utworzyli przy swoim zgromadzeniu Etnograficzne Muzeum Misyjne, w którym zgromadzone zostały przepiękne eksponaty przywiezione z misji w Afryce, Ameryce Północnej i Polinezji. Obok Muzeum wiedzie ciekawa kolumnowa droga krzyżowa.

Po zwiedzeniu muzeum skręcamy w lewo w ulicę Reymonta i poruszamy się równolegle ze szlakiem rowerowym żółtym. Następnie skręcamy w prawo w ul. Sokołowskiego, po prawej mijamy nowoczesną bryłę Kościoła Królowej Pokoju. Nieco dalej na ul. Kościuszki znajduje się niewielki zabytkowy kościółek z XVIII w. – p.w. św. Antoniego. Dalej mijamy zabytkową stację kolejową (z 1890 r.) i z ulicy Kościuszki na wysokości al. Zwycięzców skręcamy w prawo w ulicę Mariańską. KONIEC.