Wielkie świętowanie w Przygórzu – II Rajd Barbórkowy

2015.12.05-09NRChłodna, ale zadziwiająco słoneczna sobota, 5 grudnia 2015 r. to okazja na nasze „gwarkowe” święto. Wraz z macierzystym Oddziałem „Ziemi Kłodzkiej” w Kłodzku, zaprzyjaźnionym Kołem PTTK z Dusznik Zdroju oraz z licznymi grupami młodzieżowymi SKKT (SP nr 7 z Nowej Rudy, SP z Włodowic i SP z Żelazna), pod kierunkiem kol. Czesława Dominasa wyruszyliśmy na nowy „Szlak Trudu Górniczego”, łączący Nową Rudę z Przygórzem i Przełęczą Woliborską.

2015.12.05-01NR

Zebranych na placu przy stacji kolejowej „Nowa Ruda” uroczyście przywitała Prezes Koła – kol. Elżbieta Bisikiewicz. Rozdano znaczki rajdowe i ruszyliśmy w trasę. Najpierw stopniowo zagłębialiśmy się w stare uliczki miasta, mijając Kościół Parafialny pw. św. Mikołaja i Rynek. Potem dawny pałac Stillfriedów przy ul. Piłsudskiego, Most Zamkowy i dawny „Hotel Monopol” u zbiegu ulic: Podjazdowej, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego. Dalej do mostu nad Woliborką i skręt w wąską ścieżkę nad brzegiem potoku i wspinaczka do dawnej „ścieżki katowskiej”. Chwila oddechu nieopodal „Białego Mostu” (z widokiem na „Czarny Most”) i wejście na zbocze Rudej Góry (516m). Na dawnym miejscu straceń dłuższy postój i podziwianie widoków okolicznych wzgórz.

2015.12.05-02NR

Z uwagi na prowadzone prace rekultywacyjne przewodnik nie zdecydował się na wejście na nowy punkt widokowy „Stara Hałda” – byłoby to zbyt niebezpieczne. Zdecydowano o zmianie trasy wycieczki i zejście ul. Fabryczną i Nową do ul. Piłsudskiego. Powędrowaliśmy zatem wzdłuż biegu Włodzicy aż do Kopalni Turystycznej, gdzie, w towarzystwie pracowników muzeum, udało się zapalić symboliczny znicz ku pamięci tych, którzy oddali życie pod ziemią.

2015.12.05-03NR

Przy muzeum ponownie weszliśmy na czarny szlak i poszliśmy dalej ul. Górniczą, w kierunku dawnego Stadionu Górniczego (echa snów o potędze piłkarskiej naszego „Piasta”). Szlakiem okrążyliśmy stadion i dotarliśmy do skraju łąki. Lekko ślizgając się po mokrej trawie dotarliśmy do ogrodów działkowych przy ul. Łąkowej. Aleją w górę powoli dotarliśmy do przejścia dla pieszych przez Obwodnicę i ruszyliśmy ku doskonale widocznemu mostowi kolejowemu na Zatorzu (dawny „most na zapałkach”). Przy moście fascynująca historia od znawców kolejnictwa i historii regionalnej i dalej w drogę – ku granicy Nowej Rudy.

2015.12.05-04NR

Zaraz za granicą miasta skręt w lewo – na leśne ścieżki bezimiennego pasma wzniesień między Jugowem, Przygórzem i Nową Rudą (a może nazwać je „Wzgórzami Gwarków”?). Trochę odpoczynku na skraju lasu i dalej w kierunku styku Jugowa i Przygórza. W końcu dotarliśmy w okolicę dawnych szybów kopalnianych w Przygórzu, gdzie kol. Edward Lada opowiedział nam o dawnych dziejach gwarectwa rud żelaza, niklu i kobaltu oraz gwarectwa węglowego.

2015.12.05-05NR

Po południu dotarliśmy do świetlicy wiejskiej, gdzie wręcz po staropolsku witał wszystkich Pan Antoni Pukała – sołtys wsi Przygórze i Radny Rady Gminy Nowa Ruda. Niekwestionowany lider lokalnej społeczności i wzorcowy gospodarz. To dzięki jego uprzejmości nasza grupa mogła skorzystać z gościny w przepięknej, ciepłej i czystej sali wiejskiej.

2015.12.05-06NR

2015.12.05-07NR

Na sali odbyła się oficjalna część Rajdu – przywitanie uczestników, przemówienie Prezesa Oddziału „Ziemi Kłodzkiej”, kol. Marka Krzana oraz uroczyste wręczenie Tytułu „Przyjaciel Koła”:

– Panu Antoniemu Pukale, sołtysowi wsi Przygórze za gościnę i promocję turystyczną wsi
– Panu Jarosławowi Mieczkowskiemu za wsparcie idei rozwoju infrastruktury turystycznej
– Panu mgr Leonowi Ronowskiemu za pracę włożoną w ratowanie dziedzictwa kulturowego
– Panu Andrzejowi Kopaczowi, właścicielowi firmy „Kopacz Reklamy” za wsparcie działań Koła od strony wizualnej i promocyjnej

Potem konkursy wiedzowe, sprawnościowe i artystyczne – malowanie węglem, rzut do tarczy, wyścig z węglem i wiele innych.

Najmłodsi uczestnicy zostali uroczyście pasowani na „Gwarków Młodszych” i otrzymali pamiątkowe Legitymacje.

Najwięcej emocji wzbudziła ceremonia nagradzania laureatów konkursów oraz moment rozstrzygnięcia losowania nagród specjalnych.

Pod wieczór uczestników do Nowej Rudy odwiozły autokary z firmy „SmileBus” pana Pawła Gorczycy.

2015.12.05-08NR

2015.12.05-09NR

Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy za udział. Koledze Czesławowi Dominasowi szczerze gratulujemy opanowania i dziękujemy za konsekwentne dbanie o bezpieczeństwo uczestników Rajdu.
Naszym przyjaciołom dziękujemy za wsparcie, jakiego nam wciąż udzielają.

Ponieważ jak wiadomo u „Gwarków” sezon nigdy się nie kończy – już dziś zapraszamy na nasze kolejne wycieczki od stycznia 2016 r!